Joan Vicente Castells. L’home de la cartera

Exposició temporal

Del 16 d’abril al 3 de juliol 2021

En el marc dels actes per commemorar el primer centenari del naixement de Joan Vicente Castells, es pot  visitar al Museu Torre Balldovina l’exposició “Joan Vicente Castells. L’home de la cartera” creada amb la finalitat de recuperar la seva figura i de donar a conèixer la seva aportació cultural a la ciutat.

Joan Vicente Castells (1921-2010), conegut per la seva tasca cultural a Santa Coloma de Gramenet, dedicà la seva vida a l’estudi de les ciències naturals i la divulgació de les idees llibertàries que adoptà des de ben jove. Exiliat a finals de la guerra, es formà de manera autodidacta, prenent com a referència els treballs d’Eliseu Reclús. Va fer estudis pràctics d’arqueologia a diverses coves del Pirineu, per dedicar-se a la paleontologia posteriorment. L’any 1974 va ser el primer director i màxim impulsor del Museu Municipal i el 1985 creà el Centre d’Estudis de la Natura del Barcelonès Nord.

Joan Vicente ha deixat un gran petjada a la ciutat gràcies a diverses troballes, estudis, publicacions, conferències... com a resultat del seu intens treball científic i divulgatiu en camps com les ciències naturals, l’arqueologia, la història, la poesia, l’esperanto, l’anarquisme, etc. Però també trobem la seva herència material al mateix Museu, al Centre Excursionista Puigcastellar, al Centre d’Estudis de la Natura del Barcelonès Nord o a l’Espai de Recerca Joan Vicente ubicat a Ecometròpoli, equipaments de referència a la ciutat.

La mostra, produïda per l’Ajuntament de Santa Coloma i la Diputació de Barcelona, ha comptat amb la col·laboració del Centre d’Estudis de la Natura del Barcelonès Nord i l’Espai de Recerca Joan Vicente.

Acte d’homenatge i presentació de l’exposició “Joan Vicente Castells. L’home de la cartera” – Gramenet TV

Un recorregut per l’exposició “Joan Vicente Castells. L’home de la cartera” – Gramenet TV

Conferències sobre paleontologia en el marc de l’Exposició

Dimecres 12 de maig, 19 h

Conferència Paleontologia i Canvi Climàtic, a càrrec d’Isaac Casanovas, investigador en Paleoecologia i Biocronologia de l'Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont.

Dimecres 19 de maig, 19 h

Conferència Les grans extincions i la Paleontologia, a càrrec de Marc Furió, professor Serra Húnter a la Unitat de Paleontologia (Departament de Geologia) de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Dimecres 2 de juny, 19 h

Conferència Eines actuals de la Paleontologia, a càrrec d’Àngel Hernández Luján, PhD, investigador postdoctoral Bestriu de Pinós 2021-2024 de l'Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont i professor associat de la UAB