Educació
Projecte educatiu
El nostre programa educatiu és fruit de l'experiència d'anys de treball i consta d'una trentena de propostes adreçades als diferents nivells educatius. L'objectiu és difondre el nostre patrimoni arqueològic i arquitectònic, la nostra història, la nostra diversitat i el nostre entorn cultural i natural de forma lúdica, participativa i formativa.
- Apropa’t a la història: comprèn l’oferta adreçada al coneixement del patrimoni cultural, amb activitats i propostes que pretenen ser un suport i un complement a l’ensenyament per conèixer i aprendre a través de la història, bé a partir del contacte directe amb els testimonis del nostre passat (jaciments, objectes del Museu) o bé experimentant amb les tècniques pròpies dels nostres avantpassats.
- Coneguem la natura: agrupa les activitats per al coneixement de la natura, amb propostes que pretenen ser un suport i un complement per als centres educatius per conèixer i apropar-se al medi natural i al nostre entorn en el sentit més ampli. La flora, la fauna, roques i minerals, el medi ambient, els estels... són alguns dels temes que us proposem per treballar, conèixer, experimentar i per aprendre a respectar
APROPA’T A LA HISTÒRIA
VISITES
En un recorregut per l’edifici de la Torre Balldovina (segles XI-XX) coneixerem la seva història, el Museu de la Ciutat i les seves exposicions.
INF CI CM CS ESO POST
Activitat gratuïta
En una visita a l’exposició permanent del Museu ens aproparem a la història de Santa Coloma de Gramenet, des de l’assentament dels ibers al Puig Castellar fins ben entrat el segle XX.
INF CI CM CS ESO POST
Activitat gratuïta
Dalt del turó del Pollo descobrirem qui eren, com s’organitzaven, com vivien i de què s’alimentaven els ibers del Puig Castellar. També entrarem en una de les seves cases.
CM CS ESO POST
Molí baixmedieval en funcionament entre els segles XIV i XX que ens permet conèixer una infraestructura preindustrial lligada a l’economia agrícola i l’època medieval a Santa Coloma.
CM CS ESO POST
Activitat gratuïta
Situat al subsol del Museu, recorrerem les seves galeries i gràcies a la seva museografia ens aproparem als temps de la Guerra Civil i, en concret, a la guerra de Gramenet del Besòs.
CS ESO POST
ESCAPE ROOM
Ens endinsarem en una trama detectivesca, i posarem a prova les habilitats deductives i d’enginy, per descobrir el secret que la família Sagarra amaga a la Torre Balldovina.
CS ESO
ITINERARIS
Tres itineraris per la ciutat ens descobriran alguns dels edificis més singulars i emblemàtics del patrimoni arquitectònic de Santa Coloma.
CS ESO POST
Viatjarem a la Santa Coloma dels segles XIX i XX guiats per la lectura de fragments de les Memòries de l’escriptor Josep Maria de Sagarra, quan ens rememora la seva infantesa.
ESO POST
Aquest dia, amb la victòria dels nacionals, entren les tropes franquistes a Santa Coloma. Però què va passar durant la Guerra Civil a Santa Coloma? Quins llocs en van ser els protagonistes?
ESO POST
Els darrers anys de la dictadura franquista a Santa Coloma són anys de reivindicació. Ens aproximarem a aquell període tot centrant-nos en els moviments socials i la lluita antifranquista.
ESO POST
TALLERS
Pujarem al cim del Puig Castellar per conèixer el seu poblat ibèric i ens aproximarem a la seva vida quotidiana convertint-nos en ibers per un dia.
CM CS ESO
La ceràmica a torn, el molí rotatori, l’alfabet ibèric i l’encunyació de moneda són aspectes innovadors dels ibers que posarem en pràctica, després de visitar l’exposició dels ibers del Museu.
INF CI CM CS ESO
Què és el Paleolític? I el Neolític? Amb diferents activitats tornarem 9.000 anys enrere i coneixerem com vivien els nostres avantpassats a la prehistòria.
CM CS ESO
Tots serem Jans i Janes i també prehistòrics: caçarem amb arc i fletxes, farem pintures rupestres, moldrem gra i modelarem una ceràmica a mà i la decorarem.
INF CI
Ens submergirem en el món romà a través del seu urbanisme, els seus edificis, les seves cases, el seu art… i a l’aula farem mosaics i llànties com els romans.
CM CS ESO
Una torre de frontera del segle XI ens situarà a l’Edat Mitjana, per conèixer com vivien els pagesos, els artesans, el senyor feudal i les dames i els cavallers a l’època medieval.
CM CS ESO
El motiu de la celebració de la Diada de l’Onze de Setembre el trobem en aquesta època, un període de gran trasbals a Catalunya i de gran intercanvi comercial amb Amèrica.
CM CS ESO
Ens aproximarem al treball d’investigació arqueològica, als seus principis i als seus mètodes, a través de l’excavació i de la interpretació del material que hem trobat.
CM CS ESO
On va néixer l’escriptura? Com era la numeració maia? I els jeroglífics egipcis? Com era l’escriptura cuneïforme dels sumeris? I la dels ibers? En aquesta activitat ho descobrirem i practicarem.
CM CS ESO
Mitjançant la tècnica del tiffany, molt utilitzada pel Modernisme, elaborarem la nostra pròpia composició.
CM CS ESO
Partint de la diversitat cultural de Santa Coloma, ens aproximarem a altres cultures del món amb les quals convivim per conèixer-les, entendre-les i respectar-les.
CM CS ESO
En un entorn lúdic ens endinsarem en altres cultures tot practicant les seves tradicions: les ombres xineses, la dansa del ventre, el bindi dels hindús, els collarets hawaians o el joc Maklot d’Israel.
INF CI
A partir de l’anàlisi de documents escrits i gràfics de l’època de la Guerra Civil coneixerem la importància de les fonts d’informació primàries i què va passar a Gramenet del Besòs.
ESO POST
La guerra va provocar l’escassetat de productes de primera necessitat i per això us proposem un repte: dissenyar un menú setmanal amb els aliments disponibles durant la guerra i les cartilles de racionament.
CS ESO POST
CONEGUEM LA NATURA
TALLERS
Després d’una ruta per diferents talls geològics i jaciments de minerals i de roques de Santa Coloma per recollir mostres, experimentarem a l’aula algunes de les propietats dels minerals.
CM CS ESO
En un passeig per la muntanya coneixerem algunes plantes aromàtiques que després observarem amb lupa, n’obtindrem l’essència per destil·lació i en farem sals aromàtiques.
CM CS ESO
Sortirem de passeig per descobrir algunes plantes aromàtiques que després jugarem a identificar-les, n’obtindrem l’essència per destil·lació i farem un saquet aromàtic amb plantes.
CI
Després de conèixer els fenòmens atmosfèrics, el temps del nostre país i el cicle de l’aigua, sabrem com funciona una estació meteorològica i en construirem una per a la classe.
CM CS ESO
Ens submergirem en un Planetari i ens orientarem en la nit: localitzarem la lluna, els planetes, les estrelles, les constel·lacions… Mirarem el cel per veure-hi tot l’Univers.
INF CI CM CS ESO POST
L’acumulació de residus en l’àmbit domèstic ens obliga a reciclar-los i reutilitzar-los. Posem-hi imaginació i creativitat i construïm joguines amb deixalles domèstiques.
INF CI CM CS
L’entrada al Museu és gratuïta i les activitats amb monitor tenen preus diferents segons el material que s’utilitza, la durada, etc. Cal concertar sempre l’activitat prèviament i ser puntual.
En arribar us rebrà el monitor. El mestre seguirà l’activitat i col·laborarà amb el monitor en la seva realització i en mantenir l’ordre mentre aquesta duri.
INF: Educació Infantil - CI: Educació Primària Cicle Inicial - CM: Educació Primària Cicle Mitjà - CS: Educació Primària Cicle Superior - ESO: Educació Secundària Obligatòria - POST: Educació Secundària Postobligatòria.
HORARI
- Visita pública
De dimarts a divendres, de 17 a 20 h
Dissabtes i diumenges, de 10 a 14 h
Dilluns, festius i mes d’agost, tancat
- Activitats escolars i altres grups organitzats
De dimarts a divendres, de 9 a 17 h, amb reserva prèvia
- Visita pública
De dimarts a divendres, de 17 a 20 h
Dissabtes i diumenges, de 10 a 14 h
Dilluns, festius i mes d’agost, tancat
- Activitats escolars i altres grups organitzats
De dimarts a divendres, de 9 a 17 h, amb reserva prèvia
Informació i reserves
Telèfon: 93 385 71 42
museutorreballdovina@gramenet.cat
De dimarts a divendres, de 10 a 14 h.