Educació Primària


Cicle Inicial

Apropa't a la història


Es dóna a conèixer el museu de la ciutat, la seva història i les seves exposicions, a través d’un recorregut per l’edifici de la Torre Balldovina (segles XI-XX) i la visita a l’exposició sobre la història de Santa Coloma del Museu.

  • Nombre d’alumnes: grup classe
  • Dates: tot el curs
  • Durada: 1 h 30 min a 2 h
  • Material: materials didàctics per a l’alumnat
  • Lloc: Museu Torre Balldovina

L’exposició permanent del Museu permet aprofundir en el coneixement de la història de Santa Coloma de Gramenet, des dels seus orígens fins ben entrat el segle XX. Hi ha la possibilitat de realitzar una visita global o bé visitar per separat un dels dos àmbits  que hi ha actualment: “la muntanya” o “el riu” (vegeu l’apartat El Museu – Les exposicions).

 La programació d’exposicions temporals de l’any va lligada als continguts del Museu (història, arqueologia, natura, art, etc.) i/o a Santa Coloma. Us anirem informant d’aquestes exposicions a mesura que es vagin concretant.

  • Nombre d’alumnes: grup classe
  • Dates: tot el curs
  • Durada: 1 h 30 min
  • Material: materials didàctics per a l’alumnat
  • Lloc: Museu Torre Balldovina

Es dóna a conèixer la cultura ibèrica (els poblats, les cases, l’economia, la ceràmica, l’art, la religió i les creences, la incògnita de l’escriptura ibèrica) a partir de la visita a l’exposició dels ibers del Museu Torre Balldovina i de l’experimentació d’algunes activitats de la vida quotidiana dels ibers: modelat de ceràmica a torn lent, estampació

del nom de l’alumne amb caràcters ibers (punt de llibre), fabricació d’una moneda ibèrica i mòlta de gra amb molins rotatoris.

  •  Nombre d’alumnes: grup classe
  • Dates: tot el curs
  • Durada: 3 h
  • Material: fitxa de treball per a l’alumnat
  • Lloc: Museu Torre Balldovina
  • Observacions: tot allò que fa l’alumnat s’ho emporta.

Després d’una breu presentació en què es veuen escenes de la vida a la prehistòria, es dóna a conèixer aquest període a partir de la realització pràctica d’activitats pròpies del Paleolític (eines de sílex, os i banya, caça amb arc i fletxes i pintura rupestre sobre la paret d’una cova) i del Neolític (obtenció d’una peça ceràmica feta a mà i decoració amb petxines).

  •  Nombre d’alumnes: grup classe
  • Dates: tot el curs
  • Durada: 3 h
  • Lloc: Museu Torre Balldovina
  • Observacions: tot allò que fa l’alumnat s’ho emporta.

Es donen a conèixer altres cultures i s’aprèn a respectar-les tot practicant activitats d’aquest països: cada alumne es guarneix amb collarets hawaians, es fa una rebuda hindú, una representació d’ombres xineses, una coreografia amb la dansa del ventre i es juga al Joc singular (el ladrillo).

  • Nombre d’alumnes: grup classe
  • Dates: tot el curs
  • Durada: 3 h
  • Lloc: Museu Torre Balldovina

Coneguem la natura


Es donen a conèixer les plantes aromàtiques que es poden trobar a la localitat a través d’una sortida de camp que es fa per identificar selectivament plantes oloroses.

Després, a l’aula, es fa un joc d’identificació de plantes aromàtiques, s’obté per destil·lació una mostra d’essència d’alguna planta i s’elaboren sals aromàtiques.

  •  Nombre d’alumnes: grup classe
  • Dates: tot l’any. Es recomana a la primavera, de març a juny.
  • Durada: un dia (10 a 16 h)
  • Material: fitxa de treball per a l’alumnat
  • Lloc: Serralada de Marina i Museu Torre Balldovina
  • Observacions: l’alumnat s’emporta un potet amb essència i sals aromàtiques.

A dins del Planetari es fa de nit, s’aprèn a orientar-se, es nota el moviment diürn i anual, es localitzen els planetes visibles aquella mateixa nit, es coneixen els moviments i els canvis de fase de la Lluna i, a partir de llegendes del cel, s’identifiquen les estrelles i les constel·lacions més importants i visibles del cel.

A fora del Planetari, amb diferents maquetes i instruments, es treballen les fases de la Lluna, els moviments i les distàncies dels planetes del Sistema Solar i es busca resposta a tots aquells dubtes relacionats amb l’astronomia.

  • Nombre d’alumnes: òptim 20, màxim 25
  • Dates: del 6 al 10 de novembre de 2017, del 19 al 23 de febrer de 2018 i del 9 al 13 d’abril de 2018
  • Durada: 1 h 15 min
  • Material: dossier per al professorat

 

 

Es dóna a conèixer i es reflexiona sobre la problemàtica de l’acumulació de residus en l’àmbit domèstic i s’aprèn a valorar els materials residuals quotidians, en aquest cas

per reciclar-los i reutilitzar-los com a matèria primera en un treball de construcció. Després es fa una joguina amb materials de deixalles domèstiques, potenciant alhora la creativitat i la imaginació dels alumnes.

  • Nombre d’alumnes: grup classe
  • Dates: per concretar
  • Durada: 1 h 30 min
  • Lloc: Museu Torre Balldovina
  • Observacions: l’alumnat ha de portar deixalles de casa seva

http://museu.serialnet.net/


Informació i reserves

Telèfon: 93 385 71 42

museutorreballdovina@gramenet.cat