Educació Primària


Cicle Superior

Apropa't a la història


Coneixerem el Museu de la Ciutat, la seva història i les seves exposicions, a través d’un recorregut per l’edifici de la Torre Balldovina (segles XI-XX) i la visita a l’exposició sobre la història de Santa Coloma del Museu.

  • Nombre d’alumnes: grup classe
  • Dates: tot el curs
  • Durada: 1 h 30 min a 2 h
  • Material: materials didàctics per a l’alumnat
  • Lloc: Museu Torre Balldovina

En una visita a l'exposició del Museu ens aproparem a la història de Santa Coloma de Gramenet, des de l'assentament dels ibers al Puig Castellar fins ben entrat el segle XX. Hi ha la possibilitat de realitzar una visita global o bé visitar per separat un dels dos àmbits de l'exposició: “la muntanya” (període ibèric i romanització) o “el riu” (Santa Coloma feudal, agrícola i dels estiuejants).

  • Nombre d’alumnes: grup classe
  • Dates: tot el curs
  • Durada: 1 h 30 min
  • Material: materials didàctics per a l’alumnat
  • Lloc: Museu Torre Balldovina

Dalt del turó del Pollo descobrirem qui eren els ibers, com s’organitzaven, per què vivien al cim del turó, quant de temps s'hi van estar, com vivien, com era la seva economia i de què s’alimentaven els ibers del Puig Castellar. També entrarem en una de les seves cases reconstruïda per conèixer alguns aspectes de la cultura ibèrica.

  • Nombre d’alumnes: grup classe
  • Dates: tot el curs
  • Durada: 1 h 30 min a 2 h
  • Material: fitxa de treball per a l’alumnat
  • Lloc: poblat ibèric Puig Castellar

A partir de l’exposició “27 de gener de 1939” i la projecció d’imatges, coneixerem els fets més destacats de la Guerra Civil a Santa Coloma de Gramenet: la desfeta, l’antiga escola CENU (Can Sisteré), el menjador social (antic cinema Capitol), l’Hospital de Sang (Can Roig i Torres), la indústria de guerra, el Comitè de Defensa, els camps del terror i l’exili i la repressió.

  • Nombre d’alumnes: grup classe
  • Dates: tot el curs
  • Durada: 2 h
  • Lloc: Museu Torre Balldovina

Tres itineraris per la ciutat ens descobriran alguns dels edificis més singulars i emblemàtics del patrimoni arquitectònic de Santa Coloma.

A llarg dels recorreguts, situats a les zones centre, sud i nord de la ciutat, es fan aturades per explicar cada una de les edificacions que es visiten: es fa una descripció arquitectònica de l’edifici, es situa urbanísticament, es contextualitza en el seu entorn, se’n fa una valoració històrica i, també, es donen dades històriques i altres informacions d’interès.

  • Nombre d’alumnes: grup classe
  • Dates: tot el curs
  • Durada: 3 h
  • Material: tríptic per a l’alumnat
  • Lloc: Santa Coloma de Gramenet
  • Observacions: cal seleccionar l’itinerari que es vol fer i, evidentment, es pot adaptar a les necessitats de cada grup. Aquesta activitat també es pot fer de manera gratuïta amb l’ús d’unes AUDIOGUIES que ofereixen tota la informació (els dispositius s’han de recollir i retornar al Museu) o bé accedint als clips a través de youtube.

Pujarem al cim del Puig Castellar per conèixer el seu poblat i la cultura ibèrica (els poblats, les cases, l’economia, la ceràmica, l’art, la religió i les creences, la incògnita de l’escriptura ibèrica) i ens convertirem en ibers per un dia posant en pràctica quatre aspectes innovadors de la seva vida quotidiana: el modelat de ceràmica a torn lent, la molta de gra amb molí rotatori, l’alfabet ibèric (cada alumne estampa el seu nom en un punt de llibre) i l’encunyació de moneda.

  • Nombre d’alumnes: grup classe
  • Dates: tot el curs
  • Durada: un dia (9 a 16.30 h)
  • Material: fitxa de treball per a l’alumnat
  • Lloc: Museu Torre Balldovina i poblat ibèric Puig Castellar
  • Observacions: tot allò que fa l’alumnat s’ho emporta.

Visitarem l'exposició dels ibers del Museu Torre Balldovina per conèixer la cultura ibèrica: els poblats, les cases, l’economia, la ceràmica, l’art, la religió i les creences, la incògnita de l’escriptura ibèrica... Després posarem en pràctica quatre aspectes innovadors dels ibers: el modelat de ceràmica a torn lent, la molta de gra amb molí rotatori, l’alfabet ibèric (cada alumne estampa el seu nom en un punt de llibre) i l’encunyació de moneda. 

  • Nombre d’alumnes: grup classe
  • Dates: tot el curs
  • Durada: 3 h
  • Material: fitxa de treball per a l’alumnat
  • Lloc: Museu Torre Balldovina
  • Observacions: tot allò que fa l’alumnat s’ho emporta.

Tornarem 9.000 anys enrere per conèixer com vivien els nostres avantpassats a la prehistòria fent activitats pròpies del Paleolític (manipulació d’eines de sílex, os i banya, caça amb arc i fletxes i pintura rupestre sobre la paret d'una cova) i del Neolític (modelarem una peça de ceràmica a mà i la decorarem amb impressió cardial i fabricarem un collaret).

  • Nombre d’alumnes: grup classe
  • Dates: tot el curs
  • Durada: 3 h
  • Lloc: Museu Torre Balldovina
  • Observacions: tot allò que fa l’alumnat s’ho emporta.

Ens submergirem en el món romà a través del seu urbanisme, els seus edificis públics (d’espectacles, religiosos, de reunió i d’infraestructura), les seves cases, el seu art...
i a l’aula farem mosaics amb opus signinum bicolor i llànties d'oli com els romans.

OPCIONAL: Visita a la ciutat romana de Baetulo, Barcino, Emporiae o Tarraco.

  • Nombre d’alumnes: grup classe
  • Dates: tot el curs
  • Durada: taller, 3 h; taller i sortida, un dia (9 a 16.30 h)
  • Lloc: Museu Torre Balldovina i Badalona, Barcelona, Empúries o Tarragona.
  • Observacions: tot allò que fa l’alumnat s’ho emporta.

Una torre de frontera del segle XI ens situarà a l’edat mitjana, per conèixer com vivien els pagesos, els artesans, el senyor feudal i les dames i els cavallers a l’època medieval. Després escriurem el nostre nom amb lletres gòtiques utilitzant ploma i tinta, farem un ball de dames i cavallers i dissenyarem emblemes relacionats amb l'alumnat seguint les normes heràldiques.

  • Nombre d’alumnes: grup classe
  • Dates: tot el curs
  • Durada: 3 h
  • Material: fitxa de treball per a l’alumnat
  • Lloc: Museu Torre Balldovina
  • Observacions: tot allò que fa l’alumnat s’ho emporta.

El motiu de la celebració de la Diada de l’Onze de Setembre el trobem en aquesta època, un període de gran trasbals a Catalunya i de gran intercanvi comercial amb Amèrica, d'on ens arriben productes com el cacau, el cafè, el rom, la canya de sucre, l'aiguardent, el tabac... Tornarem al segle XVIII i farem un motlle i l’estampació d’una indiana, confeccionarem un astrolabi i veurem una demostració de destil·lació d’aiguardent.

  • Nombre d’alumnes: grup classe
  • Dates: tot el curs
  • Durada: 3 h
  • Lloc: Museu Torre Balldovina
  • Observacions: tot allò que fa l’alumnat s’ho emporta.

Descobrirem on i per què va néixer l’escriptura i diferents formes d’escriptura a partir de practicar-les: sobre una tauleta de fang i amb canyes escriurem en cuneïforme com els sumeris, sobre papir i amb ploma d’au i tinta farem jeroglífics egipcis, estamparem en un punt de llibre el nostre nom amb l’alfabet iber i aprendrem a comptar amb números maies.

  • Nombre d’alumnes: grup classe
  • Dates: tot el curs
  • Durada: 3 h
  • Material: fitxa de treball per a l’alumnat
  • Lloc: Museu Torre Balldovina
  • Observacions: tot allò que fa l’alumnat s’ho emporta.

Com si ens trobéssim en un taller modernista, elaborarem la nostra pròpia composició artística seguint una de les dues tècniques que haurem d’escollir entre:

El vitrall. Descobrirem els secrets de les vidrieres de colors i, a continuació, cada alumne farà el seu propi vitrall utilitzant la tècnica del tiffany.

El trencadís. Coneixerem aquesta tècnica tan utilitzada per Antoni Gaudí i, a continuació, cada alumne farà el seu propi trencadís.

  • Nombre d’alumnes: grup classe
  • Dates: tot el curs
  • Durada: 3 h
  • Lloc: Museu Torre Balldovina
  • Observacions: tot allò que fa l’alumnat s’ho emporta.

Ens aproximarem al treball d’investigació arqueològica, als seus principis i als seus mètodes, a través de l’excavació en un sorral adaptat que conté materials de diferents èpoques històriques. A continuació analitzarem el material extret, el documentarem i l'interpretarem. Tot l'alumnat s'emportarà un fragment de ceràmica que prèviament haurà dibuixat, mesurat i siglat, tal i com fan els arqueòlegs al laboratori.

  • Nombre d’alumnes: grup classe
  • Dates: tot el curs
  • Durada: 3 h
  • Material: fitxa de treball per a l’alumnat
  • Lloc: Museu Torre Balldovina

Partint de la diversitat cultural de Santa Coloma, ens aproximarem a la cultura magribina amb la qual convivim, per conèixer-la, entendre-la i respectar-la tot practicant activitats pròpies del Magrib: escriurem el nostre nom amb caràcters àrabs, ens pintarem amb henna i tots plegats celebrarem una cerimònia del te i ballarem la dansa del ventre.

  • Nombre d’alumnes: grup classe
  • Dates: tot el curs
  • Durada: 3 h
  • Material: fitxa de treball per a l’alumnat
  • Lloc: Museu Torre Balldovina
  • Observacions: tot allò que fa l’alumnat s’ho emporta.

Partint de la diversitat cultural de Santa Coloma, ens aproximarem a la cultura xinesa amb la qual convivim, per conèixer-la, entendre-la i respectar-la tot practicant activitats pròpies de la Xina: escriurem el nostre nom amb cal·ligrafia xinesa, farem una representació d’ombres xineses i practicarem el taitxí.

  • Nombre d’alumnes: grup classe
  • Dates: tot el curs
  • Durada: 3 h
  • Material: fitxa de treball per a l’alumnat
  • Lloc: Museu Torre Balldovina
  • Observacions: tot allò que fa l’alumnat s’ho emporta.

Partint de la diversitat cultural de Santa Coloma, ens aproximarem a la cultura hindú amb la qual convivim, per conèixer-la, entendre-la i respectar-la tot practicant activitats pròpies de l’Índia: escriurem el nostre nom amb caràcters de l'hindi, practicarem el criquet i el ioga, dissenyarem una mandala i ens pintarem un bindi al front.

  • Nombre d’alumnes: grup classe
  • Dates: tot el curs
  • Durada: 3 h
  • Material: fitxa de treball per a l’alumnat
  • Lloc: Museu Torre Balldovina
  • Observacions: tot allò que fa l’alumnat s’ho emporta.

ESCAPE ROOM

El tresor de la Torre Balldovina

Ens endinsarem en una trama detectivesca, i posarem a prova les habilitats lògiques, deductives i d’enginy per descobrir el tresor amagat a la Torre Balldovina i que coneixem gràcies a les informacions de la família Sagarra. Amb un rerefons històric i en el marc de l’edifici del Museu, esperem comptar amb la vostra col·laboració per trobar aquest antic el tresor.

  • Nombre d’alumnes: grup classe
  • Dates: tot el curs
  • Durada: 1 h
  • Lloc: Museu Torre Balldovina
  • Observacions: es dividirà el grup classe en petits grups i en dos torns per fer el joc.

Coneguem la natura


Després d’una introducció a l’escola per conèixer la història geològica del planeta Terra i la formació de les roques i dels minerals, farem una ruta per diferents talls geològics i jaciments de minerals i de roques de Santa Coloma per recollir mostres. A continuació, experimentarem a l’aula algunes propietats dels minerals: densitat, reacció a l'àcid, magnetisme, dissolució i precipitació, color de la ratlla, duresa i fluorescència.

  •  Nombre d’alumnes: grup classe
  • Dates: tot el curs
  • Durada: un dia (9 a 16.30 h)
  • Material: fitxes de treball per a l’alumnat
  • Lloc: escola, Puigfred, Serralada de Marina i Museu Torre Balldovina
  • Observacions: aquesta activitat també es pot fer de manera gratuïta amb el préstec de les MALETES DIDÀCTIQUES DE GEOLOGIA. Són 3 maletes de minerals, 2 maletes de roques i 1 maleta amb tot el material necessari per a fer les pràctiques experimentals; inclou un dossier amb la informació i els continguts del taller i de la sortida.

Sortirem de passeig per la muntanya per descobrir i conèixer algunes plantes aromàtiques que després observarem amb una lupa binocular, n’obtindrem una mostra d'essència per destil·lació d'una d’elles, farem sals aromàtiques i elaborarem un saquet d'olor amb plantes.

  • Nombre d’alumnes: grup classe
  • Dates: tot l’any. Es recomana a la primavera, de març a juny
  • Durada: un dia (10 a 16 h)
  • Material: fitxes de treball per a l’alumnat
  • Lloc: Serralada de Marina i Museu Torre Balldovina
  • Observacions: l’alumnat s’emporta un potet amb essència, un saquet amb sals aromàtiques i un saquet aromàtic de plantes.

Després de conèixer els fenòmens atmosfèrics (llamps, trons, calamarsades...), el temps del nostre país, el cicle de l’aigua i la formació dels diferents tipus de núvols, sabrem com funciona una estació meteorològica (temperatura, humitat, pressió…) i en construirem una per a la classe que inclourà un penell, un baròmetre elàstic, un psicròmetre, un pluviòmetre, un anemòmetre i una rosa dels vents fent prèviament una brúixola casolana.

  • Nombre d’alumnes: grup classe
  • Dates: tot el curs
  • Durada: 3 h
  • Material: fitxa de treball per a l’alumnat
  • Lloc: Museu Torre Balldovina
  • Observacions: els aparells meteorològics construïts seran per a l’escola.

Ens submergirem en un Planetari on se'ns farà de nit i aprendrem a orientar-nos, localitzarem els planetes visibles aquella mateixa nit, coneixerem els moviments diürn i anual i els canvis de fase de la Lluna i, a partir de llegendes del cel, identificarem les estrelles i les constel·lacions més importants i visibles del cel.

A fora del Planetari, amb diferents maquetes i instruments, veurem les fases de la Lluna, els moviments i les distàncies dels planetes del Sistema Solar i buscarem resposta a tots aquells dubtes relacionats amb l’astronomia.

  • Nombre d’alumnes: òptim 20, màxim 25
  • Dates: del 23 al 26 de novembre de 2021, del 8 a l'11 de febrer i del 26 al 29 d'abril de 2022
  • Durada: 1 h 15 min
  • Material: dossier per al professorat

L’acumulació de residus en l’àmbit domèstic ens obliga a reflexionar sobre aquesta problemàtica i a valorar els materials residuals quotidians per a reciclar-los i reutilitzar-los com a matèria primera en un treball de construcció. Posem-hi imaginació i creativitat i construïm joguines amb materials de deixalles domèstiques.

  • Nombre d’alumnes: grup classe
  • Dates: per concretar
  • Durada: 1 h 30 min
  • Lloc: Museu Torre Balldovina
  • Observacions: l’alumnat ha de portar deixalles de casa seva.

Informació i reserves

Telèfon: 93 385 71 42

museutorreballdovina@gramenet.cat