Educació


Projecte educatiu

El nostre programa educatiu és fruit de l'experiència d'anys de treball i consta d'una trentena de propostes adreçades als diferents nivells educatius. L'objectiu és difondre el nostre patrimoni arqueològic i arquitectònic, la nostra història, la nostra diversitat i el nostre entorn cultural i natural de forma lúdica, participativa i formativa. 

  • Apropa’t a la història: comprèn l’oferta adreçada al coneixement del patrimoni cultural, amb activitats i propostes que pretenen ser un suport i un complement a l’ensenyament per conèixer i aprendre a través de la història, bé a partir del contacte directe amb els testimonis del nostre passat (jaciments, objectes del Museu) o bé experimentant amb les tècniques pròpies dels nostres avantpassats.

  • Coneguem la natura: agrupa les activitats per al coneixement de la natura, amb propostes que pretenen ser un suport i un complement per als centres educatius per conèixer i apropar-se al medi natural i al nostre entorn en el sentit més ampli. La flora, la fauna, roques i minerals, el medi ambient, els estels... són alguns dels temes que us proposem per treballar, conèixer, experimentar i per aprendre a respectar

 

APROPA’T A LA HISTÒRIA

VISITES

En un recorregut per l’edifici de la Torre Balldovina (segles XI-XX) coneixerem la seva història, el Museu de la Ciutat i les seves exposicions.

INF  CI  CM  CS  SEC  B/C

En una visita a l’exposició permanent del Museu ens aproparem a la història de Santa Coloma de Gramenet, des de l’assentament dels ibers al Puig Castellar fins ben entrat el segle XX.

INF  CI  CM  CS  SEC  B/C

Dalt del turó del Pollo descobrirem qui eren, com s’organitzaven, com vivien i de què s’alimentaven els ibers del Puig Castellar. També entrarem en una de les seves cases.

CM  CS  SEC  B/C

A partir de l’exposició “27 de gener de 1939” i la projecció d’imatges, coneixerem els fets més destacats de la Guerra Civil a Santa Coloma de Gramenet.

CS  SEC  B/C

ITINERARIS

Tres itineraris per la ciutat ens descobriran alguns dels edificis més singulars i emblemàtics del patrimoni arquitectònic de Santa Coloma. 

CS  SEC  B/C

Viatjarem a la Santa Coloma dels segles XIX i XX guiats per la lectura de fragments de les Memòries de  l’escriptor Josep Maria de Sagarra, quan ens rememora la seva infantesa. 

SEC  B/C

On s’amagaven els nostres avantpassats quan sonaven les sirenes pels bombardeigs? En un recorregut descobrirem on i com eren alguns refugis antiaeris durant la Guerra Civil.

SEC  B/C

Aquest dia, amb la victòria dels nacionals, entren les tropes franquistes a Santa Coloma. Però què va passar durant la Guerra Civil a Santa Coloma? Quins llocs en van ser els protagonistes?

SEC  B/C 

Els darrers anys de la dictadura franquista a Santa Coloma són anys de reivindicació. Ens aproximarem a aquell període tot centrant-nos en els moviments socials i la lluita antifranquista.

SEC  B/C

TALLERS

Pujarem al cim del Puig Castellar per conèixer el seu poblat ibèric i ens aproximarem a la seva vida quotidiana convertint-nos en ibers per un dia.

CM  CS  SEC

La ceràmica a torn, el molí rotatori, l’alfabet ibèric i l’encunyació de moneda són aspectes innovadors dels ibers que posarem en pràctica, després de visitar l’exposició dels ibers del Museu. 

INF  CI  CM  CS  SEC 

Què és el Paleolític? I el Neolític? Amb diferents activitats tornarem 9.000 anys enrere i coneixerem com vivien els nostres avantpassats a la prehistòria.

CM  CS  SEC

Tots serem Jans i Janes i també prehistòrics: caçarem amb arc i fletxes, farem pintures rupestres, moldrem gra i modelarem una ceràmica a mà i la decorarem.

INF CI 

Ens submergirem en el món romà a través del seu urbanisme, els seus edificis, les seves cases, el seu art… i a l’aula farem mosaics i llànties com els romans.

CM  CS  SEC

Una torre de frontera del segle XI ens situarà a l’Edat Mitjana, per conèixer com vivien els pagesos, els artesans, el senyor feudal i les dames i els cavallers a l’època medieval.

CM  CS  SEC

El motiu de la celebració de la Diada de l’Onze de Setembre el trobem en aquesta època, un període de gran trasbals a Catalunya i de gran intercanvi comercial amb Amèrica.

CM  CS  SEC 

Ens aproximarem al treball d’investigació arqueològica, als seus principis i als seus mètodes, a través de l’excavació i de la interpretació del material que hem trobat. 

CM  CS  SEC

On va néixer l’escriptura? Com era la numeració maia? I els jeroglífics egipcis? Com era l’escriptura cuneïforme dels sumeris? I la dels ibers? En aquesta activitat ho descobrirem i practicarem.

CM  CS  SEC

Utilitzant la tècnica del tiffany per al vitrall o la del trencadís, totes dues molt utilitzades pel Modernisme, elaborarem les nostres pròpies composicions. 

CM  CS  SEC

Partint de la diversitat cultural de Santa Coloma, ens aproximarem a altres cultures del món amb les quals convivim per conèixer-les, entendre-les i respectar-les. 

CM  CS  SEC

En un entorn lúdic ens endinsarem en altres cultures tot practicant les seves tradicions: les ombres xineses, la dansa del ventre, el bindi dels hindús, els collarets hawaians o el joc Maklot d’Israel. 

INF CI

ESCAPE ROOM

El tresor de la Torre Balldovina

Ens endinsarem en una trama detectivesca, i posarem a prova les habilitats deductives i d’enginy, per descobrir el secret que la família Sagarra amaga a la Torre Balldovina.

CS  SEC

CONEGUEM LA NATURA

TALLERS

Després d’una ruta per diferents talls geològics i jaciments de minerals i de roques de Santa Coloma per recollir mostres, experimentarem a l’aula algunes de les propietats dels minerals. 

CM  CS  SEC

En un passeig per la muntanya coneixerem algunes plantes aromàtiques que després observarem amb lupa, n’obtindrem l’essència per destil·lació i en farem sals aromàtiques.

CM  CS  SEC

Sortirem de passeig per descobrir algunes plantes aromàtiques que després jugarem a identificar-les, n’obtindrem l’essència per destil·lació i farem un saquet aromàtic amb plantes.

CI

Després de conèixer els fenòmens atmosfèrics, el temps del nostre país i el cicle de l’aigua, sabrem com funciona una estació meteorològica i en construirem una per a la classe. 

CM  CS  SEC

Ens submergirem en un Planetari i ens orientarem en la nit: localitzarem la lluna, els planetes, les estrelles, les constel·lacions… Mirarem el cel per veure-hi tot l’Univers.  

INF  CI  CM  CS  SEC  B/C

L’acumulació de residus en l’àmbit domèstic ens obliga a reciclar-los i reutilitzar-los. Posem-hi imaginació i creativitat i construïm joguines amb deixalles domèstiques.

INF  CI  CM  CS 

L’entrada al Museu és gratuïta i les activitats amb monitor tenen preus diferents segons el material que s’utilitza, la durada, etc. Cal concertar sempre l’activitat prèviament i ser puntual.

En arribar us rebrà el monitor.  El mestre seguirà l’activitat i col·laborarà amb el monitor en la seva realització i en mantenir l’ordre mentre aquesta duri.

 INF - Educació Infantil

 CI - Educació Primària Cicle Inicial

 CM - Educació Primària Cicle Mitjà

 CS - Educació Primària Cicle Superior

 SEC - Educació Secundària

 B/C - Batxillerat i Cicles Formatius

Informació i reserves

Telèfon: 93 385 71 42

museutorreballdovina@gramenet.cat